tag:blogger.com,1999:blog-63554133939034374472024-02-20T02:12:58.046-08:00Samfunnsfagdidaktikk-bloggenUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6355413393903437447.post-61206977261224649912008-12-02T03:31:00.000-08:002008-12-02T05:40:33.101-08:00Et eksempel fra hverdagen: Hjemmeeksamen i geografi ved HiØGode kolleger!<br /><br />Jeg har i dag satt i gang en hjemmeeksamen i geografi for studenter på Høgskolen i Østfolds skolerettede årsstudium i samfunnsfag. Oppgaven/-e og noen tanker som ligger bak den/dem, er hva jeg vil dele med dere.<br /><br />Dette er tesen min:<br /><em>Hjemmeeksamen skal være en krevende eksamensform. I det googlianske og wikipedielle</em><br /><em>universet er eksamensformen hjemmeeksamen ikke minst krevende for læreren. En av de største utfordringene for læreren er å lage eksamensoppgaver som ikke kan besvares godt ved enkel og ureflektert bruk av Ctrl-C og Ctrl-V.</em><br /><br />Et sentralt tema i geografi i skolen handler om det gjensidige utfordringsforholdet mellom mennesker og omgivelser. Det gjennomgående temaet i det aktuelle oppgavesettet er geofarer. Temaet har vært undervist både i klartekst og undertekst gjennom hele høstsemesteret ved at vi har fulgt med på jordskjelv, vulkanutbrudd, hurricaner, taifuner, oversvømmelser, tørketilstander, steinras, leirras, osv, osv.<br /><br />Hva er hovedtanken bak utformingen av oppgavesettet?<br />Eksamensoppgaven/-e er laget slik at det ikke skal være mulig å lage en <em>god </em>besvarelse med altfor enkel bruk av digitale kilder. Det skal ikke være mulig fordi de gode svarene ikke finnes på nettet. Det vil selvsagt være mulig å lage en besvarelse ved å klippe og lime - det kan verken jeg eller ville hester hindre. Men det å lage en<em> god</em> besvarelse forutsetter omfattende bruk av digitale kilder, ved at det stoffet som fins i de digitale kildene, må bearbeides før det går inn i besvarelsen og det kan og skal ikke bare reproduseres slik det står i kilden/-e. Mye av stoffet i besvarelsene må hentes på nettet, men det må ta veien innom studentenes hoder og kvernes der en stund før det utrykkes i eksamensbesvarelsene. Det er i alle fall hensikten min.<br /><br />Se oppgavesettet <a href="http://docs.google.com/Doc?id=dcxjjv2g_0fpz82qdf">her</a><br /><br />Siden jeg ser en av mine læreroppgaver som det å være en gartner som sår tvil, lurer (tviler?) jeg selvsagt på om jeg har klart å lage et tilstrekkelig utfordrende oppgavesett.<br /><br />Det konkrete oppgavesettet kan dere selvsagt kommentere, men det jeg helst ønsker kommentarer til, gjelder de utfordringene og mulighetene som internettet gir når vi ønsker å bruke hjemmeksamen som eksamensform: Hvilke er de og hvordan møter vi dem? Må vi bare gi opp å ha hjemmeksamener? I gamle dager var det fint å være en kløpper - er det nå fint nok å være en klippe-og-limer?<br /><br /><br />Steinar Wennevold<br />førstelektor i samfunnsfag<br />Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i ØstfoldSteinarhttp://www.blogger.com/profile/13961936837657485343noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6355413393903437447.post-3305284592861495642008-11-14T03:41:00.000-08:002008-11-14T03:48:17.484-08:00SamfunnsfagdidaktikkHer er bloggen for samfunnsfagseksjonen ved Høgskolen i Østfold. Det fins mange gode grunner til å diskutere fagdidaktikk, og derfor er det her opprettet en blogg til dette spennede formål.<br /><br />Bloggen er et ypperlig sted å formidle og kommunisere ideer om undervisning i samfunnsfag, artikler som du mener vi bør lese, eller vil diskusjoner om samfunnsfaget i skolen, som du mener er viktige. Skriv også gjerne noe om kurs og konferanser du har vært med på o.l.Unknownnoreply@blogger.com0